Hits: 24

5.5    Pertemuan diadakan di Korintus pada setiap hari Sabat

1. Ayat Alkitab: Kis 18:1-4

1 Kemudian Paulus meninggalkan Atena, lalu pergi ke Korintus. 2 Di Korintus ia berjumpa dengan seorang Yahudi bernama Akwila, yang berasal dari Pontus. 3 Dan kerana mereka melakukan pekerjaan yang sama, iaitu sebagai tukang khemah, oleh itu Paulus tinggal dan bekerja bersama-sama dengan mereka. 4 Dan setiap hari Sabat Paulus berbicara di rumah ibadat dan berusaha meyakinkan orang-orang Yahudi dan orang-orang Yunani.

2. Tarikh Kejadian: Kira-kira pada 51 Masihi, pada peringkat awal Paulus menggembala di Korintus (11)

3. Lokasi Kejadian: Kota Korintus (1)

4. Proses Kejadian:

(A) Paulus meninggalkan Atena dan memberitakan Injil di Korintus (1)

(B) Hidup bersama dengan Akwila sebagai tukang khemah (2-3)

(C)Dalam tempoh tersebut, setiap hari Sabat berbicara di dalam rumah ibadat (mungkin bukan rumah ibadat orang Yahudi) kepada orang-orang Yahudi dan bangsa-bangsa lain (4)

5. Renungan

(A) Di sini juga mencatatkan bahawa Paulus mengadakan kebaktian, berbicara dan meyakinkan orang pada “setiap hari Sabat”. Sehingga kini didapati tiada catatan tentang pertemuan pada hari Ahad.

(B) Tempat ini merupakan kota Yunani yang jauh dari tanah Yudea, maka pengaruh orang Yahudi adalah sangat lemah, kelihatannya memegang hari Sabat bukanlah disebabkan oleh orang Yahudi.

(C) Kedua-dua catatan di atas menyentuh kebiasaan Paulus sendiri dan orang-orang lain, nampaknya pada masa itu, agama Kristian telah memegang hari Sabat secara tetap dan kukuh.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *