Kasih yang Diperingati

Ayat Alkitab: (1 Korintus 13: 3)

 

Pendahuluan:

Kasih adalah berasal dari Tuhan, setiap yang mempunyai kasih berasal dari Tuhan, dan mengenali Tuhan. Kasih ini adalah yang tidak berberat sebelah, yang suci, yang sesungguhnya, asli, dan sempurna. Manakala kasih duniawi kebanyakan adalah yang mementingkan diri sendiri, yang palsu, yang tidak asli, dan adanya kecacatan, serta tidak diingati Tuhan. Bagaimankah harus diperlakukan oleh umat Kristian dalam melaksanakan kasih yang diperingati?

 

  • Kasih yang mengorbankan diri. (1 Yohanes 3: 16)

▲Kerelaan hati mengorbankan diri, memberikan nilai yang praktikal dan perbuatan, barulah dapat menyatakan kasih yang diperingati.

▲Pengorbanan janda di Sarfat dalam kelaparan, memberikan Elia roti dan air. Akhirnya ibu dan anaknya dapat meneruskan kehidupan mereka kerana tindakan demikian, kerana diperingati oleh Tuhan. (1 Raja-raja 17: 10-16)

▲ Kasih bukan hanya ada pada pertuturan, atas lidah, lebih-lebih lagi memerlukan kejujuran dan kelakuaan. (1Yohanes 3: 18)

  • Kasih yang memikir bagi keadaan orang lain. (1 Korintus 10: 24)

▲Perempuan Sunem telah banyak memikir bagi Elisa, dan membuat persediaan bagi keperluannya. Terlebih dahulu, dia memikirkan tentang makanan bagi Elisa, lepas itu memikir tentang tempat rehat bagi Elisa:  membuat sebuah kamar, tempat tidur, sebuah meja, sebuah kerusi, supaya dia dapat mempelajari firman Tuhan serta berehat. Akhirnya kasihnya diperingati, abdi Tuhan memberkatinya dan dia mendapat seorang anak lelaki yang bangkit dari mati. (2 Raja-raja 4: 13-37)

  • Menumpang orang dengan kasih atas nama Tuhan. (Matius 10: 40-42)

▲Tidak mengharapkan supaya diperingati, menumpang orang dengan kasih (diperingati tanpa disedari). (Ibrani 13: 2)

▲Melakukan kebaikan secara diam-diam, tidak mendapat kemuliaan dari manusia. (Matius 6: 1-4)

▲Abraham member layanan kepada tiga orang tetamu yang tidak dikenal, tanpa disedarinya dia melayani Tuhan dan malaikat. Dia diberkati Tuhan dan mendapat seorang anak lelaki pada tahun yang datang. (Kejadiaan 18: 1-15)

 

Kesimpulan:

Sekiranya umat kristian rela melaksanakan kasih, maka akan diperingati Tuhan. Haruslah menabur dalam hati, gereja dan dunia, maka kelak menuai buah kebenaran, memuliakan Tuhan dan memanfaatkan manusia.

 

(Dibaca : 373 kali)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *