Hits: 24

5.6 Catatan mengenai Hari Pertama dalam seminggu

Di dalam Kis20:7; 1 Kor16:1; Why 1:10 dan sebagainya mencatatkan tentang “hari pertama dalam seminggu” dan “hari Tuhan” yang berkaitan dengan para rasul. Maklumat terperinci mengenai bahagian ini boleh dirujuk daripada 3.3; ianya tidak diulas di sini.

5.7 Tinjauan keseluruhan

Secara keseluruhannya, daripada ayat-ayat Kitab Perjanjian Baru di atas, kita mendapati bahawa:

  1. Di dalam seluruh Perjanjian Baru, tiada suatu catatan pun yang mencatatkan bahawa para rasul memegang hari Ahad, sebaliknya terdapat banyak catatan bahawa mereka memegang hari Sabtu “seperti biasa”, tidak kira sasaran penginjilan adalah orang Yahudi atau bangsa lain, tidak kira lokasinya di tanah Yudea atau di tanah bangsa lain.
  2. Semasa mereka membincangkan perkara yang perlu diambil perhatian di dalam kehidupan pemercaya dan pengecualian kebiasaan orang Yahudi, ianya juga tidak pernah menyentuh tentang mengubah hari pertemuan ibadah mingguan. Sebaliknya mereka menegaskan kepentingan untuk mengadakan pertemuan ibadah pada hari Sabat.
  3. Mereka berada di tempat bangsa lain, tempat yang tidak dipengaruhi oleh orang Yahudi, tetapi mereka tetap memegang hari Sabat di dalam rumah ibadat atau tempat-tempat lain yang bersesuaian untuk mengadakan pertemuan sama seperti waktu mereka berada di kampung halaman, berbicara dan mendengar khutbah pada hari Sabat.
  4. Kira-kira pada tahun 67 sebelum Masihi, Mithraism (agama penyembahan matahari) dari Persia dan Mesir telah disebar masuk ke dalam kerajaan Roma. Oleh itu pada Zaman Perjanjian Baru, di mana-mana sahaja dapat dilihat orang-orang Roma menyembah kepada matahari pada hari Ahad. Namun para rasul dan Kristian tidak dipengaruhi walaupun dikelilingi keadaan ini dan tetap memegang hari Sabat, nampaknya pemegangan hari Sabat telah menjadi sistem yang tetap dalam jemaat rasul-rasul.

 

Daripada ini, kita boleh mendapat kepastian bahawa para rasul tidak mengubah atau melepaskan hari Sabat, dan tidak mengasaskan mana-mana pertemuan hari matahari. Maka, kita yang setiap hari membaca Kisah Para Rasul dan surat-surat mereka, haruslah meneladani kelakuan dan isi kandungan Alkitab yang dibaca serta memegang hari Sabat.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *