Hits: 920

“Hai manusia, telah diberitahukan kepadamu apa yang baik. Dan apakah yang dituntun Tuhan daripadamu; selain berlaku adil, mencintai kesetiaan,dan hidup dengan rendah hati di hadapan Allahmu?” -Mikha.6:8

Banyak orang mungkin bertanya-tanya mengapa Allah tidak lagi memimpin kita seperti dahulu Ia memimpin bangsa Isreal di masa Perjanjian Lama. Di masa itu, bila mereka memohon petunjuk Allah, Ia akan mengungkapkan kehendakNya entah secara langsung, atau melalui nabi-nabi. Masihkah Ia memimpin kita?

Tentu saja, ya. Dimasa ini, Allah secara langsung memimpin kita melalui firmanNya yang tentera di dalam Alkitab. Kita tinggal membacanya.

Dan apakah yang dikehendaki Allah dari kita? Jawaban yang diberikan atas pertanyaan ini adalah “berlaku adil,mencintai kesetiaan, dan hidup dengan rendah hati di hadapan Allahmu” (Mik.6:8) Ayat ini dapat digunakan sebagai sebuah semboyan dalam kehidupan kita sebagai pengikut Kristus, memberikan arah bagaimana menangani berbagai jenis keadaan di dalam kehidupan kita sehari-hari.

Ketika kita berhubungan dengan orang lain dalam masyarakat atau di gereja, apakah kita merenungkan apabila perbuatan yang kita lakuakn itu adil? Atau apakah kita seringkali melakukan hal-hal dengan cara yang egois? Bila kita menemukan seseorang yang membutuhkan pertolongan, apakah dengan siap sedia kita menunjukkan kemurahan kepadanya atau kita menahan diri dan mengabaikannya?

Kita menghadapi berbagai macam hal dan masalah di dalam kehidupan. Kadang-kadang kita tidak tahu bagaimana caranya menghadapi keadaan tertentu. Yang dapat kita lakukan adalah bertanya: “Apakah yang Allah ingin aku lakukan dalam keadaan seperti ini?” Haruskah kita mengikuti apa yang Allah inginkan dari kita, atau apakah kita mengikuti saja kehendak hati kita? Apakah kita cukup rendah hati untuk tunduk kepada kehendak Allah?

Sebagai orang Kristian, mengetahui kehendak Allah bagi kita haruslah menjadi tujuan. Melakukan hal-hal yang diinginkan Allah dari kita akan menyenangkanNya, dan hati kita akan bersukacita dan dipenuhi dengan kedamaian. Bertindaklah dengan adil, cintailah kemurahan hati dan berjalan dengan rendah hati bersama Tuhan kita. Mari kita senantiasa mengingati firman ini dan menggunakannya untuk menuntun kita dalam kehidupan, kerana itu akan menjadi lampu bagi kaki dan terang bagi jalan kita.

Renungan:

Apakah prinsip lain yang penting, yang anda terapkan dalam kehidupan anda agar dapat menolong anda mengerti apa kehendak Allah bagi diri anda?

(Dibaca : 1053 kali)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *