Hati Kesyukuran

Ada sekali, rumah bekas Presiden Amerika Syarikat, Roosevelt telah mengalami kecurian, dan banyak benda telah dicuri. Setelah diketahui kawannya, maka segera diutuskan surat kepadanya untuk memberikan penghiburan, dan menasihatkannya agar jangan susah hati.

Dia membalaskan surat: “Sahabat yang dikasihi, saya berterima kasih atas suratmu yang menghiburkan saya. Saya kini amat tenteram. Syukur kepada Tuhan: Pertama, pencuri hanya mencuri barang saya, tidak mencederakan nyawa saya; kedua, pencuri hanya mencuri sebahagian barang saya sahaja, bukan kesemuanya; ketiga, yang paling disyukuri ialah, dialah yang menjadi pencuri, bukan saya.”

Kesyukuran, adalah sejenis cara hidup nyanyian, yang berasal daripada kasih dan harapan terhadap kehidupan.

Bersyukurlah dalam segala perkara, maka hidup bagaikan dipenuhi dengan cahaya matahari; bersungut-sungut terhadap Tuhan dan manusia, makan hidup bagaikan ditutupi dengan awan gelap. Perhitungkanlah segala kasih karunia, isikanlah perasaan hati dengan kesyukuran terhadap kehidupan, maka kita akan memelihara pemikiran hati yang sihat, personaliti yang sempurna dan semangat yang progresif.

Penulis England, William Makepeace Thackeray berkata: Kehidupan adalah sebuah cermin, kamu ketawa, dia juga ketawa; kamu menangis, dia juga menangis.